Μαμά: μία λέξη, χίλια συναισθήματα | Nινέτα Πλυτά

Η λέξη μαμά είναι απ’ τα πρώτα λόγια ενός μωρού. Τυχαίο; Δε νομίζω! Κάποιοι θα πουν ότι λόγω των γραμμάτων της, είναι εύκολη στην άρθρωση. Εγώ θα πω ότι είναι η πρώτη έννοια που μαθαίνουμε όταν ερχόμαστε στον κόσμο, κι ας μην το συνειδητοποιούμε εκείνη τη στιγμή.

Μαμά, είσαι απ’ τα πρώτα πρόσωπα που είδα όταν αντίκρισα για πρώτη φορά το φως της ζωής. Κι ίσως τα χρώματα να μ’ αρέσουν τόσο γιατί σου άρεσαν κι εσένα. Κι ίσως λατρεύω να κάνω βόλτες στους διαδρόμους των Jumbo γιατί αυτό έκανες κ εσύ λίγες μέρες πριν γεννηθώ.

Κι ακόμη, μ’ αρέσει να βοηθώ τους ανθρώπους γιατί αυτό μου έμαθες να κάνω. Και να δίνω χωρίς απαραίτητα να παίρνω γιατί αυτό έκανες πάντα. Και να κάνω τα πάντα για να ικανοποιήσω τις επιθυμίες των άλλων, με μόνο αντάλλαγμα το χαμόγελο στην έκφραση τους. Και όταν λέω ίσως, να εννοώ σχεδόν πάντα ναι, γιατί έτσι έκανες κι εσύ.

Μαμά, πάντα ήσουν εκεί όταν σε χρειαζόμασταν, με μια υπομονή που πάντα ζήλευα. Και μια ψυχραιμία που μάλλον δεν κληρονόμησα. Και μας έδινες πριν ζητήσουμε και μας απαντούσες πριν ρωτήσουμε.

Και τώρα που είμαστε μακριά, δε λείπεις ποτέ από κοντά μας. Γιατί χωρίς εσένα δε θα ήμασταν αυτό που είμαστε. Κι ο τοίχος μου δε θα είχε το αγαπημένο μου χρώμα, αφού οποιοσδήποτε άλλος δε θα ασχολούταν με τέτοιες λεπτομέρειες  για μια τόσο σύντομη παραμονή. Κι η κουζίνα μου δε θα ήταν γεμάτη με αντικείμενα στην ίδια απόχρωση. Με λίγα λόγια, δεν θα το αποκαλούσα σπίτι μου χωρίς τη βοήθειά σου, χάρη στην οποία η παρουσία σου είναι πάντα αισθητή.

Κι εγώ δε θα ‘μουν εδώ που είμαι αν δεν ήσουν δίπλα μου τότε που προσπαθούσα να καταλάβω το μεγαλύτερο και το μικρότερο στην αριθμητική, τότε που μ’ έπιασε κρίση άγχους πριν τις Πανελλήνιες, τότε που ταξίδεψα για πρώτη φορά μόνη μου (και κάθε φορά από τότε).

Μαμά, κάποια συναισθήματα δεν περιγράφονται με λέξεις. Για μένα το παν είναι οι αναμνήσεις και να ‘σαι σίγουρη ότι έχεις μια θέση σε όλες.

Χρόνια πολλά λοιπόν κι ελπίζω κάποτε κάποιος να είναι τόσο περήφανος για μένα όσο εμείς για σένα. Αλλά ακόμη και γι’ αυτό, τα εύσημα σου ανήκουν!

Σχολιάστε

