Δημήτρης Μαραμής: Ο Ερωτόκριτος για εμένα, είναι έργο ζωής | Μαρία Νάστου

Με αφορμή την πρεμιέρα του μιούζικαλ Ερωτόκριτος, στις 5/5,από την Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, είχα την τύχη να έχω μία πολύ ωραία συζήτηση με τον συνθέτη και δημιουργό του μιούζικαλ, Δημήτρη Μαραμή. Ο Δημήτρης Μαραμής, γεννήθηκε στην Αθήνα, σπούδασε πιάνο και σύνθεση στο Royal Welsh College of Music & Drama στη Βρετανία και σύνθεση με το συνθέτη Brian Elias  στο Λονδίνο.  Έχει γράψει μουσική για πάνω από 40 θεατρικές παραστάσεις, έχει 7 προσωπικούς δίσκους, έχει γράψει μουσική για κινηματογράφο,εκπαιδευτική τηλεόραση.  Έχει παρουσιάσει το έργο του και εκτός συνόρων, στη Βρετανία, την Αμερική και την Ισπανία.  Το 2012, βραβεύτηκε για την παράσταση, Ερωτόκριτος, του Στ.Λιβαθινού. Ένας πραγματικά ιδιαίτερος και ταλαντούχος μουσικός, όπου με πολλή δουλειά και με το δικό ιδιαίτερο τρόπο, έχει καταφέρει να αλλάξει πολλά στο ελληνικό μουσικό τοπίο.

Από πότε και πως επέλεξες να γίνεις μουσικός;

Πιστεύω πως γενικότερα, ένας συνθέτης, ένας δημιουργός γεννιέται, δεν γίνεται. Υπάρχει μέσα σου το δαιμόνιο. Στη δική μου περίπτωση, όλα ξεκίνησαν από το δημοτικό, όπου μπήκε στο σπίτι ένα πιάνο και από εκεί πέρα άρχισα να μελετώ τη μουσική και να αυτοσχεδιάζω στο πιάνο, πολύ πριν τελειώσω το σχολείο, ήξερα πως θέλω να ασχοληθώ με τη σύνθεση νέας μουσικής.

Παρά τις δυσκολίες και τις αντίξοες συνθήκες, τι είναι αυτό που σε κάνει να να μένεις στην Ελλάδα και να συνεχίζεις τη δουλειά σου εδώ;

Δυστυχώς το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε στην Ελλάδα, είναι η έλλειψη υποδομών και μουσικής παιδείας,αυτό όμως δεν σημαίνει πως στο εξωτερικό είναι πιο εύκολα τα πράγματα  για κάποιον,ιδιαίτερα όταν πρόκειται να ανταγωνιστεί ανθρώπους με περισσότερες γνώσεις. Εγώ όμως αν και θα μπορούσα λόγω της εύκολης προσαρμογής μου να ζήσω παντού, θέλω να ζω στον τόπο μου, γιατί λατρεύω την Ελλάδα. Αγαπώ πολύ αυτό τον τόπο, σαν τόπο και σαν ιδέα, για εμένα η Ελλάδα, μπορεί να προσφέρει μία τεράστια πηγή πνευματικότητας, πολλά από τα έργα που γράφω έχουν σχέση με τη γλώσσα και τη λογοτεχνία μας. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει πως έχω κλείσει τις πόρτες προς το εξωτερικό για το έργο μου. Θέλω να είμαι στον τόπο μου εγώ, ο ίδιος, αλλά το έργο μου, μπορεί να ταξιδεύει και εκτός συνόρων.

Μίλησε μου για το μιούζικαλ, Ερωτόκριτος.

Ο Ερωτόκριτος είναι για εμένα ένα έργο ζωής! Όλη η πορεία της δημιουργίας αυτού του μιούζικαλ, ξεκίνησε να χτίζεται από το καλοκαίρι του 2013 και μετά,όπου και κατάλαβα πως θέλω να δουλέψω πάνω σε αυτό το αριστούργημα του Κορνάρου. Το μιούζικαλ αυτό είναι σε δύο πράξεις με 2 ώρες μουσικής, όπου ανάμεσα στα μουσικά μέρη,δεν υπάρχει καθόλου πρόζα, καθόλου αφήγηση ή διάλογος. Δεν έχει σχέση με το Αγγλικό ή Αμερικάνικο μιούζικαλ, έχει στοιχεία μπλουζ, τζαζ, αλλά και στοιχεία της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής. Έχω διαμορφώσει ο ίδιος το λιμπρέτο , το οποίο βασίζεται στους στίχους του Κορνάρου, ουσιαστικά έχω επικεντρωθεί στον έρωτα των δύο εφήβων.
Οι χαρακτήρες είναι πέντε και έχουμε leitmotiv, όπου μουσικά πλάθονται οι χαρακτήρες. Η μουσική του έργου είναι έντονα θεατρική και επίσης θα υπάρχει 8μελής χορός και 9μελής ορχήστρα, την οποία θα διευθύνω εγώ.

Screenshot_2017-05-03-17-58-17-1

Τι σε ενέπνευσε στον Ερωτόκριτο και ασχολήθηκες με αυτό το έργο;

Δεν θα μπορούσε να με εμπνεύσει τίποτα άλλο εκτός από τον Έρωτα! Έναν Έρωτα, όμως που δεν τον σταματάει τίποτα!Η αυτοθυσία, που περιέχει αυτός ο Έρωτας. Οι δύο έφηβοι προτιμούν να πεθάνουν από το να ζήσουν χωριστά. Επίσης επέλεξα τον Ερωτόκριτο, γιατί ποτέ δεν θα μπορούσα να κάνω μιούζικαλ και να μην είναι ένα έργο το οποίο δεν θα έχει περάσει στο DNA του κοινού. Ένα μιούζικαλ πρέπει να είναι commercial να μην είναι άγνωστο και να αφορά τον κόσμο. Πρέπει να απευθύνεται στο κοινό.

Παράλληλα με τον Ερωτόκριτο, τι άλλο ετοιμάζεις;

Απάντηση: Το καλοκαίρι θα παρουσιάσω τον Ερωτόκριτο, σε όλη την Ελλάδα, ενώ για τον Ιούλιο, ετοιμάζω ένα νέο κύκλο τραγουδιών, πάνω σε κείμενα του Καζαντζάκη, που θα παρουσιαστεί στο Μουσείο Καζαντζάκη , στην Κρήτη.

 Πιστεύεις πως έχεις δημιουργήσει πλέον το δικό σου κοινό;

Ναι,πιστεύω πως έχω δημιουργήσει το κοινό μου, το οποίο με ακολουθεί, ωστόσο όμως πιστεύω πως η δουλειά μου δεν έχει προβληθεί,ακόμα,όσο θα έπρεπε.

Πώς βλέπεις το Internet ως μέσο προβολής των μουσικών;

Το Internet όσο κακό έκανε με το να ακυρώσει την δισκογραφία, άλλο τόσο καλό έκανε σαν μία δίοδος για να προβληθεί η δουλειά μας. Όμως θεωρώ πως δεν να μείνουμε εκεί, θεωρώ πως όλα τα μέσα πρέπει να επιλέγουν να δώσουν στον κόσμο κάποια πράγματα, γιατί ο κόσμος δεν μπορεί να τα ψάχνει και να τα ανακαλύπτει όλα, μέσω των social media.

Πιστεύεις πως όλα είναι θέμα σκληρής δουλειάς, ταλέντου ή συνδιασμός και των δύο;

Δεν μπορεί με τίποτα να ανθίσει το ταλέντο, χωρίς σκληρή δουλειά. Χρειάζεται όλοι να κάνουμε την υπέρβαση μας, με τη σκληρή εργασία μας και να έχουμε τεράστιο πάθος,πόθο και θέληση για αυτό που κάνουμε. Θα πρέπει να μην μπορούμε να ζήσουμε χωρίς αυτό και να φέρουμε κάτι δικό μας στην δουλειά μας. Αυτό που ονομάζουμε ταλέντο, ουσιαστικά είναι μια διανοητική ευκολία εκ γενετής σε κάτι διαφορετικό, ο καθένας μας.

Για το τέλος θα ήθελα τη συμβουλή σου για τους νέους μουσικούς.

Πείσμα στο όνειρό σας!!
Αν πραγματικά πιστεύετε πως είναι αυτό, χωρίς το οποίο δεν θα μπορέσετε να ζήσετε να αγωνιστείτε πραγματικά για το όνειρο σας. Με πείσμα και υπομονή.

Ευχαριστώ πολύ τον Δημήτρη Μαραμή για την όμορφη συζήτηση που είχαμε.

Σχολιάστε

