Πάσχα : μια γιορτή που χάθηκε στα έθιμα | Ελλάδα Κράλλη

 

Έτσι φώναξε ο Ιωάννης ο Πρόδρομος, όταν είδε τον Ιησού Χριστό να κατεβαίνει στον Ιορδάνη για να βαπτισθεί: «Ιδού ο αμνός του Θεού ο αίρων την αμαρτία του κόσμου».

Εδώ και μέρες σκεφτόμουν να γράψω δυο λόγια για τις μέρες του Πάσχα. Λίγες μέρες πριν ο Ιησούς Χριστός σταυρωθεί πέρασε από διάφορες δοκιμασίες. Είμαι άτομο της πίστης και της βαθιάς βέβαια και όσο και αν ο περισσότερος κόσμος αμφιβάλει για την ύπαρξη του Χριστού εγώ θα είμαι από εκείνους που θα πιστεύω και ας μην ήμουν τότε που ήρθε κοντά μας.

Από τότε που γεννήθηκα θυμάμαι κάθε Πάσχα τη μητέρα μου να βάφει αυγά, να πηγαίνουμε εκκλησία τη Μεγάλη Πέμπτη, στον επιτάφιο τη Μεγάλη Παρασκευή και το Μεγάλο Σάββατο πριν πει ο παπάς το «Χριστός Ανέστη» να παρευρισκόμαστε στην εκκλησία κρατώντας λαμπάδες. Στον Επιτάφιο με είχαν στεναχωρήσει αρκετές φορές οι αντιδράσεις του κόσμου που ορμούσαν να πάρουν λουλούδια λες και θα γίνει θαύμα με κάποιο πέταλο που θα αρπάξουν. Επίσης το Μεγάλο Σάββατο αυτό το θέμα με τα βεγγαλικά είναι μια ανοησία. Κάθε φορά τέτοιες μέρα ακούω στις ειδήσεις για τραυματισμούς και θανάτους. Ας επιστρέψω στο θέμα των συμβολισμών. Έμαθα αργότερα ότι τα κόκκινα αυγά αντιπροσωπεύουν το αίμα του Κυρίου όπως και το σούβλισμα του αρνιού την Κυριακή του Πάσχα που δείχνει την θυσία του. Περνώντας όμως τα χρόνια είδα διαφορετικά τα πράγματα και ειλικρινά δεν μου άρεσε καθόλου η εξέλιξη αυτών των εθίμων.

Η παράδοση με το σούβλισμα του αρνιού και του κατσικιού προήλθε από τους Εβραίους. Θυσίαζαν αρνιά για να ευχαριστήσουν τον Θεό και με το αίμα τους σημάδευαν τις πόρτες ώστε οι Άγγελοι να μην τους τιμωρήσουν όταν θα έρχονταν για τους Αιγύπτιους. Στα χριστιανικά δρώμενα η θυσία του αρνιού είναι ο συμβολισμός του θανάτου προς τη ζωή μέσω της Ανάστασης. Κοινώς συμβολίζει τον Χριστό μιας και ο Ιωάννης ο Πρόδομος τον είχε αποκαλέσει Αμνό του Θεού.

Όσο και να διάβασα και να έψαξα για τους συμβολισμούς και την σημασία τους κατέληξα ότι ο παγανισμός είναι μια κρυφή λατρεία των ανθρώπων. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί να ρίχνουν αίμα αμνών σε πόρτες για να μην πέσει η τιμωρία πάνω τους. Αν κάποιος έχει αμαρτήσει η ζωή θα του το φέρει κάποια στιγμή. Είναι το λεγόμενο κάρμα. Ότι σπέρνουμε θερίζουμε. Τώρα όσο για το σούβλισμα των αρνιών με το πέρασμα των χρόνων η ιδέα και μόνο μου φαινόταν αποκρουστική, ειδικά που αποκρίνονται όλοι για αυτόν τον συμβολισμό. Φανταστείτε τον Χριστό στον σταυρό αντί να τον θάψουν να τον ψήνανε για να τον φάνε. Είναι κανιβαλιστικός αυτός ο τρόπος σκέψης των παραδόσεων.

Κάθε χρόνο παρατηρώ διαμάχες μεταξύ δήθεν πιστών χριστιανών και άθεων ή χορτοφάγων και κρεατοφάγων. Προσωπικά τρώω κρέας, αλλά δεν μου αρέσει πλέον τόσο το αρνί. Όπως είχε αναφέρει και ένας φίλος μου δεν χρειάζεται να γίνεται διαμάχη μεταξύ εκείνων που τρώνε κρέας και εκείνων που δεν τρώνε. Ο καθένας τρώει αυτό που τον ευχαριστεί και κάνει την διατροφή που του αρέσει. Δεν μπορώ άλλο να βλέπω τόσο μίσος για το θέμα του φαγητού είτε για λόγους των εορτών είτε γενικά.

Αν το σκεφτείτε το Πάσχα έχει χάσει την έννοια του να τιμείται όπως του αρμόζει. Μου βγαίνει το συναίσθημα ότι γιορτάζουμε το φαί και τίποτα άλλο. Με στεναχωρεί που έχουν αλλοιωθεί κάποιες καταστάσεις. Και μόνο ότι σουβλίζουν το αρνί λόγω του Χριστού για την θυσία του προς εμάς υποτίθεται και μετά το τρώμε, αναλογιστείτε αυτό που έγραψα πιο πάνω. Παίρνουμε κομμάτι του Χριστού τρώγοντας αρνί; Γευόμαστε τον Χριστό; Και που το σκέφτομαι ανατριχιάζω. Μου θυμίζει το τέλος στο βιβλίο στο Άρωμα που τρέξανε όλοι και τον φάγανε νιώθοντας ότι έπραξαν κάτι όμορφο και άγιο, μα στην ουσία είχαν κάνει κάτι άρρωστο. Βέβαια στο βιβλίο είχε άλλη σημασία η πράξη αυτή, απλά  ήθελα να τονίσω το θέμα μεταξύ όμορφου και άρρωστου.

Εύχομαι από τα βάθη της ψυχής μου να αλλάξει αυτό το έθιμο και να γίνει κάτι διαφορετικό. Λίγο δύσκολο όμως μου φαίνεται αυτό μιας και οι άνθρωποι έχουν κολλήσει με το τι θα φάνε και πως θα φτιαχτούνε. Η πραγματική λύτρωση της ψυχής δεν είναι στα υλικά αγαθά. Εγώ το έχω κατανοήσει αυτό και με τον καιρό θέλω να αλλάξω περισσότερο μέσα μου. Μακάρι να είναι και άλλοι έτσι σαν και εμένα.

Σχολιάστε

