Βιβλιοπαρουσίαση: Η τριλογία του Βερολίνου – Philip Kerr | Όμικρον Μι

ew

 

Αν και δεν είμαι θιασώτης της λεγόμενης αστυνομικής λογοτεχνίας, ωστόσο παραδέχομαι ότι κάποια έργα του είδους με έχουν συνεπάρει έως με έχουν συναρπάσει θα έλεγα. Από αυτά τα βιβλία δεν θα μπορούσε να απουσιάζει και η αριστουργηματική τριλογία του Βερολίνου. Ομολογώ ότι ο Kerr καταφέρνει να μεταφέρει όλη την ατμόσφαιρα της εποχής σε αυτό το νουάρ κρεσέντο αγωνίας και μυστηρίου. Μάλιστα το καταφέρνει τόσο καλά που θα μπορούσε κανείς ότι νιώθει στο κορμί του μέχρι και την υγρασία του Βερολίνου να τον διαπερνά.
15592269_1464463303577573_765556967_nΣε αυτές τις τρεις ιστορίες θα ακολουθήσουμε τα βήματα του Μπέρνι Γκούντερ, ενός πρώην αστυνόμου που αναγκάζεται να φύγει από την αστυνομία όταν οι ναζί αρχίζουν να καταλαμβάνουν τον έλεγχο της. Έτσι για να βιοποριστεί δουλεύει ως ιδιωτικός ντεντέκτιβ, δηλαδή το τέλειο επάγγελμα για να μπλέξεις σε μια εποχή που οι κοινωνικοπολιτικές συνθήκες αλλάζουν από μέρα σε μέρα.
Στις Βιολέτες του Μάρτη βρισκόμαστε στο Βερολίνου το 1936. Το καθεστώς ετοιμάζεται για την διεξαγωγή των ολυμπιακών αγώνων όπως επίσης και για τον πόλεμο. Ο εκατομμυριούχος Σιξ θα προσλάβει τον χερ Γκούντερ για να βρει ένα κλεμμένο κόσμημα μεγάλης αξίας. Μέχρι τότε οι περισσότερες υποθέσεις του ήταν οι ανακάλυψη κάποιου «υποβρυχίου». Έτσι ονομάζονταν οι κρυμμένοι Εβραίοι οι οποίοι είχαν εξαφανιστεί μυστηριωδώς και αναζητούνταν από τις οικογένειες τους. Στη ναζιστική Γερμανία το πιο συνηθισμένο ήταν οι «εξαφανισμένοι», όσο συνηθισμένα ήταν και τα πτώματα που αλιεύονταν καθημερινά στις όχθες του ποταμού.
Ξεκινώντας λοιπόν ο Γκουντερ να ξετυλίγει το νήμα της υποθέσεις θα έρθουν στην επιφάνεια ορισμένα σκοτεινά μυστικά. Η διαπλοκή των ναζί, η διεφθαρμένη αστυνομία, τα οικονομικά συμφέροντα των καπιταλιστών που στηρίζουν το καθεστώς, ένα ς ψεύτικος φόνος, αρκετοί πραγματικοί φόνοι και άλλα πολλά μπλέκονται σχηματίζοντας μια δίνει που παρασέρνει τον Γκουντερ ο οποίος θα καταλήξει έγκλειστος σε ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης προσπαθώντας να αποσπάσει πληροφορίες για λογαριασμό της γκεστάπο με αντάλλαγμα…την ίδια του τη ζωή. Το Βερολίνο είναι πια ένα τεράστιο πεδίο δράσεις εγκληματιών. Νόμιμων και παράνομων.
Ένας τέτοιος είναι και Ο Χλομός Εγκληματίας. Έχουμε φτάσει στα 1938 και είναι πλέον ξεκάθαρο πως ο Χίτλερ θα πάει σε πόλεμο. Οι όποιες διαπραγματεύσεις είναι μόνο προσχηματικές, καθώς όλες οι πλευρές ετοιμάζονται για την σύγκρουση.
Η μεγαλοεκδότρια Λάνγκε θα προσλάβει τον Γκούντερ όταν θα πέσει θύμα ενός εκβιασμού που αφορά την ομοφυλοφιλία του γιου της. Προσπαθώντας να ανακαλύψει τον εκβιαστή ο χερ Γκουντερ θα μπλέξει σε μια άλλη υπόθεση που απασχολεί την αστυνομία. Η υπόθεση αυτή είναι οι αποτρόπαιες δολοφονίες με θύματα έφηβες κοπέλες.
Μπλεγμένος σε αυτές τις συνθήκες ο Γκουντερ εξαναγκάζεται αν επιστρέψει στην αστυνομία και ασχολείται με την εξιχνιάσει αυτών των εγκλημάτων. Έτσι ακολουθώντας τα ίχνη του εγκληματία θα φτάσει στη Βαυαρία και σε μια καλοστημένη επιχείρηση από νάζι η οποία θα έχει σαν αποτέλεσμα και κορύφωση της τη Νύχτα της 10ης Νοεμβρίου.
Όμως, όπως όλα κάποτε τελειώνουν, έτσι και η ναζιστική αυτοκρατορία καταρρέει με ένα Γερμανικό Ρέκβιεμ. Ότι έχει μείνει πια όρθιο από το Βερολίνο του 1947 γίνεται λεία στα παζάρια των συμμάχων. Οι σοβιετικοί μαζεύουν χρυσάφι, οι Αμερικάνοι μαζεύουν πληροφορίες τεχνογνωσίες και επιστημονικό δυναμικό. Όσο για τους ίδιους του Γερμανούς, δεν είναι σε θέση για καμία απαίτηση πέρα από το δελτίο σίτισης τους.
Ο Γκουντερ προσπαθεί να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και στον προβληματικό του γάμο με την Κίρστεν. Τότε ο Μπέκερ ένας πρώην συνάδελφος του θα τον καλέσει στην Βιέννη προσφέροντας του μια μεγάλη αμοιβή για να τον βοηθήσει να αποδείξει την αθωότητα του για το φόνο ενός Αμερικάνου αξιωματικού για τον οποίο τον κατηγορούνε. Μια υπόθεση που είναι πιο μπλεγμένη από κάθε άλλη που είχε αναλάβει, θα τον οδηγήσει σε έναν δαιδαλώδη λαβύρινθο κατασκόπων, πρακτόρων, αντικατασκόπων, μυστικών οργανώσεων, ακόμη και εν ζωή «νεκρών» αξιωματούχων των Ες Ες. Σύντομα ο Γκούντερ θα ανακαλύψει ότι αυτό που διακυβεύεται πια δεν είναι μονό το κεφάλι του Μπέκερ αλλά και το δικό του.
Αυτό που κάνει την συγκεκριμένη τριλογία να ξεχωρίζει είναι ότι καθώς ρέει η πλοκή της ιστορίας η οποία δε σε αφήνει να χάσεις το ενδιαφέρον σου ούτε στιγμή, παράλληλα δίνεται μια ακριβής αφήγηση των κοινωνικοπολιτικών συνθηκών που καλύπτει όλη την περίοδο από την άνοδο ως την πτώση του ναζιστικού καθεστώτος έτσι πίσω από το καταπληκτικό νουάρ μυθιστόρημα αναδύεται η μπόχα του ναζισμού.
Γίνεται άμεσα αντιληπτό από τις πρώτες σελίδες ότι η ανθρώπινη ζωή δεν έχει καμία αξία στη ναζιστική Γερμανία. Ειδικά αν είσαι Εβραίος, ομοφυλόφιλος ή οτιδήποτε άλλο από ναζί Έτσι λοιπόν βλέπουμε πως μεγάλα κομμάτια της κοινωνίας εξαναγκάζονται να γραφτούν στο κόμμα εστί ώστε να μην έχουν μπλεξίματα. Είναι θα λέγαμε μια κίνηση ασφαλείας.
Οπότε έχουμε το κυνήγι μαγισσών που στήνετε απέναντι σε όσους έχουν εβραϊκή καταγωγή και τους σκοπούς που εξυπηρετεί. Δηλαδή την δημιουργία κλίματος φανατισμού από τη μια, και την υφαρπαγή των περιουσιών των Εβραίων πολιτών, καθώς και τον έλεγχο του μικρομεσαίου εμπορικού κλάδου. Την απαγόρευση εργασίας στις γυναίκες, που σαν αποτέλεσμα έχει την εικονική μείωση ανεργίας. Τους διεφθαρμένους μπάτσους σε όλα τα σώματα ασφαλείας και ειδικά στην γκεστάπο. Τις υπόγειες οικονομικές συμφωνίες κάτω από το τραπέζι μεταξύ ναζί και βιομηχάνων. Και αφού τελειώσει ο πόλεμος έχουμε το εμπόριο τεχνογνωσίας και επιστημονικού προσωπικού ανάμεσα σε Η.Π.Α. και Σοβιετική Ένωση. Βλέπουμε τους ναζί να βγάζουν τις στολές των Ες Ες και να φοράνε αυτές τον κρατικών «δημοκρατικών» πια αξιωματούχων, ενώ δεν είναι λίγοι εκείνοι οι υψηλόβαθμοι αξιωματικοί που θα στελεχώσουν τις αμερικάνικες και σοβιετικές μυστικές υπηρεσίες.
Εν τέλει, όλα τα παραπάνω γίνονται τα συστατικά και το μελάνι που ρέει από την πένα του Kerr δημιουργώντας το τελικό αποτέλεσμα. Η πραγματικότητα μπλέκεται με την μυθοπλασία και η ανάγνωση γίνεται με κομμένη την ανάσα, όπως άλλωστε ταιριάζει σε κάθε νουάρ που σέβεται τον εαυτό του.

Τίτλος πρωτοτύπου : Berlin Noir : March Violets / The Pale Criminal / A German Requiem
Τίτλος μετάφρασης : Η τριλογία του Βερολίνου : Οι Βιολέτες του Μάρτη / Ο Χλομός Εγκληματίας / Γερμανικό Ρεκβιέμ
Συγγραφέας : Philip Kerr
Μετάφραση : Αντώνης Καλοκύρης (Οι Βιολέτες του Μάρτη), Ντενίζ Ρώντα (Ο Χλομός Εγκληματίας / Γερμανικό Ρεκβιέμ)
Εκδόσεις : Κέδρος
Έτος : 2012

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s