Νοσταλγία | Δανάη Καρδαρά

Θέλω να πιστεύω πως ο Νόστος θα μπορούσε είναι για τον κάθε άνθρωπο μια έννοια διαφορετική ή καλύτερα, μια έννοια περισσότερο εκτεταμένη. Τι θέλω να πω; Στεγνά φιλολογικά σημαίνει τη λαχτάρα για την επιστροφή σ’έναν τόπο, με μια λέξη τον επαναπατρισμό. Για εμένα είναι η επιστροφή σε μια πρότερη εκδοχή του εαυτού μου. Το αναγνωρίζω, εξαιρετικά εγωκεντρικός συλλογισμός.

 

Ο Χρόνος είναι άσπλαχνος, μα υπάρχει μέσα μας.
Έχουμε κάτι απ’αυτόν κι εκείνος παίρνει μαζί του
ως νικητήρια τρόπαια θαρρώ
ολόκληρα κομμάτια μας.
Περνάει από πάνω μας
μας αλλάζει – μας ρημάζει – μας ευνουχίζει
μας αλλοιώνει – μας αποτελειώνει
μας νεκρώνει.

Κι όμως, κάποτε αυτό δεν μ’ένοιαζε.
Κάποτε… γέλαγα με τα πάντα
ακουγόμουν, έβγαινα μπροστά
κι αν γινότανε καμιά φασαρία
από κοντά κι εγώ –
δε φοβόμουν, βλέπεις.

Τώρα τι άλλαξε;
Φαινομενικά τίποτα.
Οι καιροί προχωράνε, αυτό είναι όλο
και παίρνουν μαζί τους κάτι απ’την ψυχή μου.
Αποκτώ σιγά-σιγά εμπειρίες και κοινωνικές δεξιότητες.
Παρακολουθώ επιμορφωτικά σεμινάρια και επιστημονικά συνέδρια.
Πίνω δυο καφέδες την ημέρα, γιατί οι τρεις πειράζουν το στομάχι.
Έχω δικαιώματα και υποχρεώσεις.
Ακούω συμβουλές, προτάσεις, νουθεσίες
από συγγενείς και παρατρεχάμενους.
Ρυθμίζομαι στη σωστή θερμοκρασία –
να μην καίγομαι, να μην παγώνω.
Το χιούμορ, οι σκέψεις και η φαντασία μου μπαίνουν σε καλούπια.
Ειδάλλως, τι θ’απογίνω;
Φαντάσου να με θεωρήσουν απροσάρμοστη!
-κακό που θα με βρει-
Μαθαίνω στη ‘’γνωριμιοκρατία’’
«αν δεν έχεις γνωριμίες, δεν θα πας μπροστά»
και κανείς δεν μου εξηγεί τι είναι αυτό το ‘’μπροστά’’
για να δούμε αν όντως το γυρεύω στο κάτω-κάτω.
Θα ψάχνω ύστερα σε πίνακες κατάταξης το ονοματεπώνυμο μου
θα βρω μια δουλειά κοινωνικά αξιοπρεπή
κι ύστερα, θα πρέπει να παντρευτώ
και να κάνω παιδιά
και αν δεν το κάνω, τότε πολύ λυπάμαι
αλλά  θα’μαι οπωσδήποτε προβληματική προσωπικότητα.
Στο τέλος, θα πεθάνω
και το μέγεθος της ευτυχίας μου θα είναι ανάλογο
του πόσο πετυχημένα λειτούργησα σαν ρομπότ μες την κοινωνία.

Και με τη ζωή τι γίνεται;
Κανείς δεν μιλάει γι’αυτό.
Εγώ πάντως δεν πιστεύω στην ανελευθερία του ανθρώπου
ως φυσική κατάσταση.
Επίσης, ανέκαθεν πίστευα πως όσοι ανακατεύονται στη ζωή κάποιου τρίτου
έχουν άλυτα θέματα με τη δική τους
μα εγώ δεν πρόκειται να ξοφλήσω ξένους λογαριασμούς.
Είναι λίγο τετριμμένο, μα αφού μια φορά ζούμε
δεν έχουμε το δικαίωμα να το κάνουμε όπως θέλουμε
δίχως καθοδηγητές και μπαμπούλες;

Λαχταρώ του νόστου την ημέρα
και παλεύω γι’αυτή.
Να [ξανα]γίνω αυτή που ήμουν.
Αυτή που τολμούσε
που δεν είχε άλλωστε μεγαλώσει με χίλια ‘’μη’’·
που κούραζε τη ψυχή και το μυαλό της
για να βγει κάτι καλό.
Που δεν καταδεχόταν να γίνει ανθρωπάκι.
Που ένιωθε ελεύθερη.

Ναι, αυτό είναι όλο.
Η ελευθερία είναι ο δικός μου νόστος.
Όχι η ξεγνοιασιά, όχι να έχω άγνοια των δυσκολιών
μα να’μαι αρτιμελής, να μην μου ποτίζουν το μυαλό με φοβίες
να μην με ευνουχίζουν.
Να έχω το δικαίωμα να πιστεύω πως θα νικήσω.
Καλύτερα λάθος και περήφανη
παρά σωστή και φοβισμένη.

Θα πρέπει να τα καταφέρω.
Θα πρέπει να γυρίσω.
Δε θα’ χω άλλην επιλογή
πέραν της δυστυχίας.

Δεν προσπαθώ, άλλωστε, να φέρω τον καιρό που περνάει στα μέτρα μου.
Προσπαθώ να προσαρμόσω τα χρόνια μου στον χαρακτήρα μου,
στην πρωτογενή του ουσία
και να μην επιτρέψω να αλλοτριωθώ ανεπανόρθωτα.

Κι ούτε έχω τάσεις φυγής λόγω τρέλας
και αν γίνω ‘’κοινωνικά προβληματική’’
θα το αντιληφθώ πρώτη.
Μα, θέλω να μπορώ να ανασαίνω ελεύθερα
να κοιτάζω τον ουρανό και να μην ντρέπομαι
να μπορώ να ζω με όλη μου τη ψυχή.

Σ’αυτή την μικρή παράσταση
σε τούτο τον μονόλογο
δε ζητώ την κατανόηση ή τη συμπόνια σας.
Ζητώ μονάχα τη διαπίστωση ότι και μέσα σε εσάς
υπάρχει κάτι πιθανώς από τις σκέψεις μου
και φυσικά,  από αυτό τον ανελέητο νικητή
που δε σας άφησε αλώβητους:
τον Χρόνο.

 

Σχολιάστε

