Βιβλιοπαρουσίαση: Μη μ’ αφήσεις ποτέ – Kazuo Ishiguro | Όμικρον Μι

ew

 

 

Το Χέισλαμ είναι ένα απομονωμένο οικοτροφείο κάπου στην βρετανική επικράτεια και θεωρείτε πρωτοπόρο σε αυτό που κάνει. Για τους οικότροφους που ζουν εκεί μέχρι την ενηλικίωση τους, ο φράχτης που το περιβάλει είναι το σύνορο που τους χωρίζει από τον έξω κόσμο. Γιατί όμως αυτή η υπερπροστασία και η τόσο προσεκτική ανατροφή; Η απάντηση θα έρθει με την απομάκρυνση των οικότροφων.

15424468_1451591671531403_2032556845_n.jpg  Η Κάθυ, η Ρουθ και ο Τόμυ είναι τρία από τα πολλά παιδιά που μεγάλωσαν στο Χέισλαμ. Το μυθιστόρημα ακολουθεί την αφήγηση της Κάθυ που πλέον στα 31 της χρόνια μας διηγείται τα όσα έζησε και τις σχέσεις της με την Ρουθ και τον Τόμυ που σχηματίζουν ένα ερωτικό τρίγωνο. Από τα χρόνια της αθώας παιδικής ηλικίας, στην εφηβική αφύπνιση και από κει στην ενήλικη ζωή και στα σκοτεινά δωμάτια των νοσοκομείων και τις δωρεές οργάνων.

Αυτό για το οποίο όλοι τους ανατράφηκαν να κάνουν, ο προδιαγεγραμμένος προορισμός τους είναι να γίνουν αρχικά συνοδοί και έπειτα δωρητές οργάνων. Ο Ισιγκούρο σε αυτό του το μυθιστόρημα δημιουργεί μια δυστοπία στην οποία η επιστήμη έχει προοδεύσει τόσο πολύ ώστε κλωνοποιεί ανθρώπους ώστε να γίνουν δωρητές οργάνων.

Το Μη μ’ αφήσεις ποτέ είναι μια γλυκιά αφήγηση της ζωής μέσα από τα μάτια ενός παιδιού που μεγαλώνει, αλλά ταυτόχρονα είναι και μια ερώτηση που τίθεται χωρίς όμως να διατυπωθεί. Η ερώτηση αυτή δεν είναι άλλη πέρα από το που φτάνουν τα όρια της τεχνοεπιστήμης.

Οι ηρωίδες του Ισιγκούρο μεγαλώνουν σε ένα κλινικοποιημένο και ιδρυματοποιημένο περιβάλλον στο οποίο τους καθίσταται σαφές πως δεν είναι άνθρωποι αλλά ανταλλακτικά ανθρώπων.

Μια φρικιαστική συνειδητοποίηση που θίγει το θέμα της βιοπολιτικής και της άσκησης εξουσίας πάνω στα σώματα μας, πηγαίνοντας το ένα βήμα παρακάτω, δηλαδή στην δημιουργία σωμάτων τα οποία εξαρχής προορίζονται για πεδία άσκησης σκληρής εξουσίας και προϊόντων προς πώληση. Μέσα σε ιδρυματοποιημένες συνθήκες παρατηρούμε ανθρώπινες υπάρξεις στις οποίες δεν αναγνωρίζεται η ιδιότητα του ανθρώπινου –μιας και πρόκειται για κλώνους- να υφίστανται όλη την καταπίεση και τον έλεγχο πάνω στις ζωές τους από το καπιταλιστικό σύστημα.

Γενάτε έτσι το ερώτημα μέχρι που φτάνουν τα όρια της ιατρικής; Μπορούμε να ανεχθούμε ένα ον να γεννάτε για να «καταναλωθεί»; Θεωρώ πως στην σκέψη ενός ανθρώπου που γεννάτε για να γίνει εμπόρευμα το μυαλό μας προβάλει πολλές αρνήσεις και ενστάσεις. Αυτό όμως συνειρμικά με οδηγεί σε ένα δεύτερο υποερώτημα. Γιατί δεν «φρικάρουμε» το ίδιο όταν αυτό συμβαίνει συστηματικά σε διάφορα ζώα;  Η βιομηχανία κρέατος κάνει ακριβώς το ίδιο εδώ και αιώνες. Ζώα γεννιούνται σε συνθήκες εργαστηρίου μαζικά για να καταναλωθούν. Όπως ακριβώς και η Κάθυ, ο Τόμυ και η Ρουθ.

Όλα τα παραπάνω με κάνουν να κατατάσσω το Μη μ’ αφήσεις ποτέ ανάμεσα στα καλύτερα βιβλία που έχω διαβάσει. Αν και φαινομενικά «ακίνδυνο» μοιάζει με ένα μελό μυθιστόρημα, κατά βάθος και πίσω και μέσα από τη ζωή της Κάθυ αφήνει να δημιουργηθούν στην αναγνώστρια ερωτήματα φιλοσοφικής και πολιτικής φύσεως. Ένα μυθιστόρημα που και ευχαριστεί και προβληματίζει ταυτόχρονα, η καλύτερη τροφή για σκέψη.

 

Υγ. Το 2010 γυρίστηκε από τον Mark Romanek και η ομώνυμη ταινία. Για μένα μια από τις χειρότερες μεταφορές. Έχει βέβαια αρκετά καλό καστ και αισθητική αλλά αλλοιώνει σε πολλά καίρια σημεία την ιστορία καταστρέφοντας έτσι την αρχική αισθητική του βιβλίου.

 

Τίτλος πρωτοτύπου : Never let me go

Τίτλος μετάφρασης : Μη Μ’ αφήσεις ποτέ

Συγγραφέας : Kazuo Ishiguro

Μετάφραση : Τόνια Κοβαλένκο

Εκδόσεις : Καστανιώτης

Έτος : 2005

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s