Βιβλιοπαρουσίαση: Με αρνητική προσέγγιση – Gina Lagorio | Όμικρον Μι

 

ew.jpg

 

«Τι έχεις;» των ρώτησε η Βαλέρια. «Δεν ξέρω : απλά πονοκέφαλο» αποκρίθηκε ο Ρέντσο. Αυτή είναι η αρχή του τέλους. Από κείνη τη στιγμή ο χρόνος του Ρέντσο κυλά αντίστροφα καθώς ο καρκίνος εξαπλώνεται και τον τρώει από μέσα προς τα έξω.

Το «με αρνητική προσέγγιση» είναι ένας εσωτερικός μονόλογος. Ένας διάλογος του ανθρώπου, που συνειδητοποιεί πως θα πεθάνει, με τον ίδιο του τον εαυτό. Μια επανάληψη των στιγμών που συνθέτουν την ζωή που εξανεμίζεται πια.

15226640_1429724010384836_1587791815_nΞεκινώντας αυτή την παρουσίαση δεν είμαι σίγουρος για τη χρησιμότητα της, καθώς πρόκειται για ένα βιβλίο που κυκλοφόρησε στον ελλαδικό χώρο από τις εκδόσεις Θεμέλιο το 1989 χωρίς να επανεκδοθεί έκτοτε. Ωστόσο από την άλλη δηλώνω ξεκάθαρα πως δεν με ενδιαφέρει να τρέχω πίσω από την επικαιρότητα. Αυτό φυσικά δε σημαίνει ότι οι νέες κυκλοφορίες δεν αξίζουν την προσοχή μας. Κάθε άλλο θα έλεγα.

Πίσω στο βιβλίο μας τώρα. Αυτό που μου κέντρισε την προσοχή στο βιβλίο αυτό είναι η απλότητα της γλώσσας. Ο απλός ρυθμός που κυλά παρασύρει τις έντονες στιγμές της ζωής του Ρέντσο αποκρυσταλλώνοντας τες και αφήνοντας να φανεί από πίσω αυτό που πραγματικά είναι. Ο χρόνος που κυλά. Η συγγραφέας αφήνει τον πρωταγωνιστή της να ξεγυμνωθεί, και να ξαναζήσει τη ζωή του με της αντιφάσεις του.

Εξετάζοντας το παρελθόν του βλέπει τα λάθη του. Μετανιώνει για αποφάσεις που πήρε και άλλες που δεν τόλμησε να πάρει. Όμως εν τέλει κατανοεί το ποσό ευτυχισμένη ήταν η ζωή του. Παρακολουθεί τον εαυτό του από νεαρό επαναστάτη στο Β’ παγκόσμιο πόλεμο με τους παρτιζάνους, καταξιωμένο στέλεχος και αξιοσέβαστο μέλος της υψηλής κοινωνίας. Και ανάμεσα σε αυτούς του δυο πόλους όλα τα στάδια που μεσολάβησαν. Οι έρωτες η πολιτική στράτευση στο Κ.Κ.Ι. , ο κοινωνικός συμβιβασμός, η εθνική ενότητα της μεταπολεμικής ανοικοδόμησης, η κοινωνική άνοδος, η δημιουργία της οικογένειας, η πολιτική παραίτηση.

Μέσα από τη ζωή του Ρέντσο η συγγραφέας μας δείχνει τις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες και πως αυτές διαμορφώθηκαν στην Ιταλία. Είναι όλα εκεί. Το ξέπλυμα των φασιστών και ο αφοπλισμός της αριστεράς η οποία διεκδικεί μερίδιο από την πίτα της εξουσίας, είναι εικόνες τόσο αληθινές και τόσο οικείες, μιας και περίπου τα ίδια διαδραματίστηκαν και στην εδώ γεωγραφική περιοχή.

Κάτι άλλο που μου κέντρισε την προσοχή, είναι ο σεξισμός και ο μισογυνισμός  τον οποίο η συγγραφέας προσδίδει στον Ρέντσο και τον οποίο συνειδητά ο πρωταγωνιστής φέρει. Θεωρώ ότι είναι τόσο έντονος και κραυγαλέος σαν εικόνα, ακριβώς γι’ αυτό το λόγο. Για να τον κάνει ορατό στον αναγνώστη. Για να τον καταγγείλει. Ας μην ξεχνάμε πως το προφίλ του  Ρέντσο δεν είναι ενός λούμπεν προλετάριου, αλλά ενός αστού με ¨επαναστατικό¨ παρελθόν. Θεωρώ ότι με αυτόν τον τρόπο η συγγραφέας θέλει να δείξει την προβληματική που υπάρχει ως προς την πάλη απέναντι στην πατριαρχία, καθώς και το ενδοκινηματικό (ας μου επιτραπεί ο όρος) πρόβλημα αντίληψης και δράσης ως προς αυτή την κατεύθυνση. Είναι θα έλεγα ένα κατηγορώ προς την αρρενωπή αριστερά.

Όσο για την ζωή την ίδια; Ύλη και τίποτα παραπάνω. Καμία μεταφυσική ανησυχία δεν έρχεται να στοιχειώσει τον πρωταγωνιστή. Η ζωή του ήταν απλή, όμορφη, κι ευτυχισμένη. Ναι θα μετανιώσει για ορισμένα πράγματα, και θα επιβεβαιωθεί για άλλα. Ωστόσο φεύγει ήσυχος, με την γυναίκα που ερωτεύτηκε στο προσκεφάλι του. Όσο για τα δύο ανήλικα παιδιά τους, τον Λέο και τον Κλαούντιο, αφού τα έμαθε στις ταινίες με τους παρτιζάνους και τους φασίστες ποιοι είναι οι καλοί και ποιοι οι κακοί, και αφού με την καθαρότητα και την αμεσότητα της παιδικής του ηλικίας μπορούν να ξεχωρίζουν τους φασίστες όποια στολή και να φοράνε, τότε δεν έχει για τίποτα να φοβάται.

Ένα βιβλίο χωρίς έντονους συναισθηματισμούς, που προτιμά να αναδείξει την απλότητα και την ομορφιά μέσα από τις καθημερινές σκηνές της ζωής. Χωρίς μεταφυσικές ανησυχίες, σκοπούς, και ανώτερα νοήματα. Ή μήπως αυτές οι καθημερινές στιγμές, μικρά κομματάκια ευτυχίας, είναι τελικά το νόημα για το οποίο βρεθήκαμε εδώ;

 

Τίτλος πρωτοτύπου : Approssimato per difetto

Τίτλος μετάφρασης : Με αρνητική προσέγγιση

Συγγραφέας : Gina Lagorio

Μετάφραση :  Μπέττυ Βακαλοπούλου

Εκδόσεις : Θεμέλιο

Έτος Έκδοσης :  1989

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s