Βιβλιοπαρουσίαση: Φύλλο μηδέν – Umberto Eco | Όμικρον Μι

ew

 

Φαντάσου να έχεις πλησιάσει την ηλικία του μισού αιώνα, να μην έχεις καταφέρει τίποτα σπουδαίο από άποψη τίτλων σπουδών, καριέρας, και τα σχετικά, και να κάνεις οτιδήποτε για να ζήσεις. Ναι σίγουρα έχεις πλούσιες γνώσεις και μόρφωση αλλά όχι εξειδίκευση. Είσαι ανειδίκευτος, αφού δεν έχει κάποιο κομμάτι χαρτί να αποδεικνύει το αντίθετο, άρα ένας χαμένος. Loser για να συνενοούμεθα. Τότε λοιπόν κάποιος σε προσλαμβάνει με μια τεράστια αμοιβή για να γράψεις ένα βιβλίο, με την προϋπόθεση να κάνεις ότι δουλεύεις στην συντακτική ομάδα μιας εφημερίδας, που δήθεν θα εκδοθεί σύντομα, και από εκεί να αντλείς τις πληροφορίες και την έμπνευση για το βιβλίο σου. Διόλου άσχημα, θα μου πεις, μέχρι να γνωρίσεις την υπόλοιπη συντακτική ομάδα και τη θεματολογία της εφημερίδας.

Αυτή είναι λοιπόν πάνω κάτω η ζωή του Κολόνα. Με μια μυστική συμφωνία και μια τεράστια αμοιβή θα προσληφθεί για να γράψει ένα βιβλίο, και παράλληλα να κάνει τον επιμελητή σύνταξης στην υπό έκδοση εφημερίδα. Και τότε όλα αρχίζουν να πάνε στραβά. Γνωρίζει έναν παρανοϊκό δημοσιογράφο τέταρτης διαλογής, ο οποίος ειδικεύεται στη συνωμοσιολογία, και νοσταλγεί το φασιστικό παρελθόν του παππού και του 15032380_1415538905136680_2013488158_nπατέρα του. Διατείνεται ότι όλα είναι μια μεγάλη απάτη, την οποία και αποφασίζει να εκμυστηρευτεί στον Κολόνα. Η ιστορία αυτή περιλαμβάνει φασίστες, μυστικές υπηρεσίες, τη CIA, τον νεκρό (;) Μουσολίνι, τους μασόνους (που είναι must σε κάθε τέτοια θεωρία), τις βόμβες στην πλατεία Φοντάνα, την επιχείρηση αντικομουνιστικής προπαγάνδας Stay Behind, ένα πραξικόπημα που δεν έγινε ποτέ, και το Βατικανό.

Μέσα σε όλο αυτό το θέατρο του παραλόγου ο αφανής συγγραφέας μας θα βρει καταφύγιο στον έρωτα και την αγκαλιά της Μάια, μίας τριαντάχρονης αφελούς ρεπόρτερ. Έτσι μια χλιαρή αλλά ήρεμη ερωτική σχέση, είναι εν τέλει το πραγματικό όφελος του Κολόνα από όλη αυτή την ιστορία.

Άρα λοιπόν τι έχουμε εδώ; Ένα εγχειρίδιο βλακείας ή δημοσιογραφίας, που μας αφήνει να διεισδύσουμε στον βρωμερό κόσμο της ειδησεογραφίας από της συστημικές εφημερίδες. Πως κατασκευάζεται μια είδηση, πως λανσάρεται μια είδηση, και πώς καταναλώνεται και αποβάλλεται από την κοινωνία του θεάματος. Διαβάζοντας το μπαίνει κανείς στο εξής δίλημμα : Είναι όλα αυτά μυθοπλασία ή μήπως ο Ουμπέρτο Έκο τρύπωσε πραγματικά σε κάποια σύγχρονη φυλλάδα του αστικού τύπου και απλά μας περιγράφει την ωμή πραγματικότητα; Θα μπορούσε ας πούμε, για να το φέρουμε στα μέρη μας, κάλλιστα να πρόκειται για φυλλάδες όπως το Πρώτο Ψέμα ή η Ηλίθια Ώρα.

Αυτό που τόσο έξυπνα κάνει ο Έκο, σε αυτό το διαφορετικό για τα δεδομένα του έργο, είναι να μας μεταφέρει την πραγματικότητα της πολιτικής ιστορίας της μεταπολεμικής Ευρώπης πάντα με μια έντονη δόση σάτιρας Η πραγματικότητα αυτή δεν είναι άλλη από την αβίαστη διαπίστωση  ότι εν τέλει οι φασίστες δεν έφυγαν ποτέ από την εξουσία, απλά άλλαξαν προβιά φορώντας την «δημοκρατική» τους στολή. Τελικά η γεύση που μας αφήνει το μυθιστόρημα αυτό είναι γλυκόπικρη, έχοντας από τη μία διαβάσει ένα καλοδουλεμένο μυθιστόρημα, ενώ από την άλλη συνειδητοποιούμε σε ποιους αφήνουμε την «ενημέρωση μας» και πόσο αηδιαστικός και βρομερός είναι ο κόσμος των μέσων μαζική ενημέρωσης.

 

Τίτλος πρωτοτύπου : Numero Zero

Τίτλος μετάφρασης : Φύλλο μηδέν

Συγγραφέας : Umberto Eco

Μετάφραση : Έφη Καλλιφατίδη

Εκδόσεις : Ψυχογιός

Έτος : 2015

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s