Συνέντευξη: Γιώργος Παπαθανασίου «Η ομορφιά σταμάτησε στα βλέφαρα»| Πάστα Φλώρα

Ο Γιώργος Παπαθανασίου γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Λιβαδειά. Έλαβε το πρώτο βραβείο στον Παμβοιωτικό διαγωνισμό Ποίησης Νέων το 1989 και διακρίθηκε στον Πανελλήνιο διαγωνισμό Ποίησης στην Καλλιθέα. Όταν, από πολύ μικρός, έγραψε μια ιστορία, συνειδητοποίησε πόσο τον έλκυε η γραφή. Πριν από δύο χρόνια όμως, διαμορφώθηκε μέσα του η ιδέα γι’ αυτό το μυθιστόρημα. Όσο έγραφε, η σκέψη του δεν μπορούσε να σταματήσει παρά μονάχα σ’ εκείνη τη δύναμη που κρατάει ακόμα το σύμπαν ενωμένο. Και αυτή η δύναμη που τον μαγνήτισε δεν είναι άλλη από τη δύναμη της αγάπης. Από κει ξεκίνησε, κρατώντας την άκρη του νήματος για να βρει το δρόμο του. Πιστεύει ότι χωρίς τη δύναμη της αγάπης κανένα θαύμα δεν μπορεί να συμβεί στον κόσμο. Αυτή είναι η κεντρική ιδέα του μυθιστορήματός του που σήμερα σας παρουσιάζει.

Ποιος είναι ο Γιώργος Παπαθανασίου;

Είμαι ένας άνθρωπος ρεαλιστής αλλά με συναίσθηση της αποστολής μου σ’ αυτόν το κόσμο. Να κάνω ότι κάνω , όσο μπορώ πιο τίμια .Να αγαπώ αυτό που κάνω. Και αγαπώ αυτό που κάνω. Γράφω για τον άνθρωπο και τις αξίες του. Για τη γυναίκα, τη μάνα .Βάζω την πλάση να συμμετέχει στον πόνο του ανθρώπου αλλά και στις χαρές του. Γράφω και για το πώς θα ήθελα να ήταν ο κόσμος. Ίσως αυτό μου δίνει περισσότερη δύναμη .Και μου αφήνει μια νοσταλγία που πονάει αλλά μέσα απ’ αυτό , πιστεύω, ότι εκπληρώνεται ο ορισμός της τέχνης. Να περιγράφεις την πραγματικότητα αλλά και να βγαίνεις από αυτή κάποιες φορές. Γιατί δεν είμαστε μόνο ύλη. Αλλά και πνεύμα. Γιατί δεν είμαστε δημοσιογράφοι για να περιγράφουμε τα συμβάντα έτσι απλά και ψυχρά, αλλά και ποιητές, ζωγράφοι, μουσικοί. Η λογοτεχνική έκφραση -για μένα- είναι απαραίτητη όπως το ψωμί και το νερό . Με τη γραφή υπερνικώ τις δυσκολίες , βρίσκω καταφύγιο . Με τη γραφή περνάω μέσα από ένα καθαρτήριο ώσπου να έρθει ο αγιασμός, πονεμένος, βασανισμένος μα στο τέλος θα βρω , ελπίζω τη δικαίωση και τη λύτρωση της ψυχής. Έχω περάσει μεγάλες δοκιμασίες στη ζωή μου, ειδικά τώρα τελευταία, που έχασα τους γονείς μου σε ένα σύντομο χρονικό διάστημα. Αναντικατάστατοι. Τα πιο ιερά πρόσωπα της ζωής μου. Οφείλω πολλά σε εκείνους και γιατί με μεγάλωσαν με αγάπη και με αρχές αλλά και επειδή με ενθάρρυναν και στη συγγραφική μου δραστηριότητα.

Πότε ξεκινήσατε να γράφετε;

Άρχισα πολύ νωρίς. Από τα πρωτοεφηβικά μου χρόνια. Πρώτα έγραψα ένα μικρό διήγημα. Ύστερα άρχισα να γράφω ποιήματα. Στα εικοσιπέντε μου κέρδισα το πρώτο βραβείο σε ποιητικό διαγωνισμό.

Τι πραγματεύεται «Η Ομορφιά Σταμάτησε στα Βλέφαρα»;

Τη σχέση ανάμεσα στη ζωή, το θάνατο, την αγάπη. Την αθωότητα και τη ελπίδα. Την αναστάσιμη χαρά.

Από πού εμπνευστήκατε τον τίτλο του βιβλίου;

Όταν ο αναγνώστης διαβάσει το βιβλίο μου, θα καταλάβει το νόημα του έργου. Από την ίδια την ομορφιά της ζωής που χάνεται, που θρηνεί τον ίδιο τον εαυτό της , περιμένοντας κάποιο ανέλπιστο θαύμα.

Τι σας κέρδισε στο μυθιστόρημα;

Τα πάντα. Η ελευθερία της εκφραστικότητας , η δύναμη και η τέχνη της αφήγησης, το να διηγείσαι μια ολόκληρη ιστορία από την αρχή ως το τέλος. Κάτι σαν να διηγείσαι ένα παραμύθι.

Η Ελλάδα ως περιβάλλον υπονομεύει τη συγγραφή;

Θα έλεγα πως πάντα θα ξεχωρίζουν λογοτεχνικά διαμάντια. Αυτό που αξίζει, θα φανεί μια μέρα, τελικά. Και θα έχει κερδίσει την αγάπη του κόσμου. Τώρα, υπάρχουν αρκετά εμπορικά μυθιστορήματα –με την κακή έννοια- που δεν έχουν σχέση με αυτό που ονομάζουμε λογοτεχνία. Και σε επίπεδο και σε ποιότητα. Αυτά όμως προωθούνται στον κόσμο μας που έχει γίνει πολύ φτηνός και σε υλικό και σε πνευματικό επίπεδο.

Τι συναισθήματα δημιουργήθηκαν με την έκδοση του πρώτου σας μυθιστορήματος;

Όταν βλέπεις το έργο σου τυπωμένο και το παίρνεις στα χέρια σου αμέσως νιώθεις μια ευχάριστη και ζεστή έκπληξη .Μια δικαίωση των κόπων αλλά και των προσπαθειών σου.

Θα ξαναγράφατε κι άλλο;

Ήδη από τον Αύγουστο του ‘ 15, έχω αρχίσει να γράφω άλλο μυθιστόρημα. Πρώτα ο Θεός, ελπίζω να το ολοκληρώσω σύντομα.

Είναι τοξικός ο κόσμος του βιβλίου;

Όταν υπάρχουν βιβλία που όταν τα διαβάζεις, τα αφήνεις στη μέση , επειδή δεν έχουν κάτι να σου πουν. Αντίθετα ο συγγραφέας πρέπει να έχει να πει κάτι στον κόσμο. Αλλοίμονο αν δεν έχει να πει κάτι.

Τι να περιμένουμε για το μέλλον;

Έχω μέσα στην ψυχή μου πολύ υλικό και όνειρό μου είναι να γράψω κι άλλα μυθιστορήματα .Προς το παρόν συνεχίζω το καινούργιο μου μυθιστόρημα και αυτό με απασχολεί αυτό τον καιρό.

Σας ευχαριστούμε πολύ

Σχολιάστε

