Οι αγαπημένοι ψυχοπαθείς δολοφόνοι του σινεμά | Πάστα Φλώρα

Ο Άλφρεντ Χίτσκοκ κάποτε είπε: «Νομίζω ότι στον καθένα αρέσει ένα καλό έγκλημα, με την προϋπόθεση ότι δεν είναι το θύμα.»

Αδιαμφισβήτητα δεν έκρινε και λάθος, πόσο μάλλον στον κινηματογράφο. Οι ταινίες τρόμου αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι πολλών σινεφίλ και όχι μόνο. Όσο για τον πρωταγωνιστή, το μανιακό δολοφόνοδηλαδή, δεν μπορείς παρά να τον αποκαλέσεις μια ελκυστικά ενδιαφέρουσα προσωπικότητα.

Ο ανθρώπινος νους οξύνεται από το έγκλημα. Είτε είναι εικονικό, είτε πραγματικό. Η ψυχογραφία των δολοφόνων αυτών είναι ένα αλεξίσφαιρο κομμάτι στην ψυχοπαθολογία ενός γεννημένου κατά συρροή δολοφόνου.

Πολλές ταινίες τρόμου, βασισμένες σε αληθινά γεγονότα και μη, μας κράτησαν συντροφιά και ίσως να ανήκουν στο τοπ 10 των καλύτερων ταινιών ανά εποχή.

Γιατί όμως μια ταινία με πρωταγωνιστή έναν κατά συρροή δολοφόνο καθίσταται τόσο ενδιαφέρουσα για το κοινό; Γιατί ο φόνος και το αίμα κατ‘ εξακολούθηση και με κάθε πιθανό τρόπο συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον μας;

Ταινίες όπως η «Σιωπή των αμνών» με τον εριστικά ιδιόμορφο Hannibal Lecter, το «Taxi driver» με τον δολοφονικά επαναστατημένο ταξιτζή, η «Παρασκευή και 13» με το δολοφόνο των εφήβων, αποτελούν φιλμ που επιλέγει η μεγαλύτερη μάζα του σινεμά.

Πολλοί πρωταγωνιστές μάς κεντρίζουν με την ιστορία και την όση ψυχική και παθολογική διαταραχή διακατέχουν.

Ας κάνουμε μαζί λοιπόν, την ψυχογράφηση και την ψυχοπαθολογική ανάλυση των επών αυτών και ας γνωρίσουμε λίγο καλύτερα τους αγαπημένους μας serial killers, έτσι όπως δεν τους έχουμε ξαναγνωρίσει.

Πιάστε χαρτί, στιλό κι ένα μπολ με βουτυρωμένο ποπ κορν, και πάμε για ψυχολογικό movie countdown.

Η Σιωπή των Αμνών

Φανταστικός χαρακτήρας του συγγραφέα Thomas Harr, αλλά από τους πιο διαδεδομένους και ίσως κινηματογραφικά καλύτερους serial killers. Σκότωσε το λιγότερο 20 ανθρώπους. Από τους καλύτερους ψυχιάτρους τις εποχής, που στη συνέχεια αποκαλύφθηκε πως ήταν και από τους καλύτερους δολοφόνους της. Ο Hannibal, εκτός από ευαίσθητη και ιδιαίτερη αίσθηση της όσφρησης και της ακοής, έχει και το ενδιαφέρον της λεπτομέρειας.

Έχει υψηλή νοημοσύνη και δείχνει ιδιαίτερη προτίμηση σε πνευματικές ενασχολήσεις όπως η μουσική και οι καλές τέχνες. Διακατέχεται από ματαιοδοξία και μεγάλη αγάπη για την καριέρα του, ενώ χαρακτηρίζεται από μια ήρεμη και πάντα υπό έλεγχο συμπεριφορά και μη ρεαλιστική επιδεξιότητα στο να σκοτώνει ανθρώπους, ειδικά με λεπίδες και άλλα οικιακά αντικείμενα. Με βάση τώρα την κλινική ψυχολογία, ο Hannibal έχει διαγνωστεί με διαταραχή της αντικοινωνικής προσωπικότητας. Το καλό όμως; Ο Hannibal γνωρίζει τη σύνθεση της προσωπικότητάς του, αλλά δεν τον ενδιαφέρει γιατί θεωρεί ότι τα θύματά του αξίζουν τη δολοφονία. Ο κανιβαλισμός είναι το αποκορύφωμα της δολοφονίας του, όπως επίσης και η επουράνια ευχαρίστηση αποσύνθεσης και τελειοποίησης του θύματος στα μάτια του.

Τhe Orphan

Το γλυκό αυτό κορίτσι που πολλοί λάτρεψαν στην αρχή και μίσησαν στη συνέχεια. Η Esther υιοθετήθηκε από την οικογένεια και πρωταγωνιστές της ταινίας από το ορφανοτροφείο. Η οικογένεια δε γνώριζε όμως την ιστορία της, ούτε και τις διαταραχές που θα εμφάνιζε αργότερα. Η Esther λοιπόν διαφαίνεται με αντικοινωνική διαταραχή της προσωπικότητας, το στοιχείο της εκμετάλλευσης, την έλλειψη ενσυναίσθησης. Επίσης, η κοινωνική απομόνωσή της στην ταινία ψυχογραφεί ένα κομμάτι της προσωπικότητάς της.  Ο ναρκισσισμός και ο ιστριονικός (δραματικός) χαρακτήρας της αποτελούν βασικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς της, που θα φανούν εν συνεχεία στην ταινία.

Με βάση τον Freud, το φαλλικό ψυχοσεξουαλικό στάδιο είναι η ευχαρίστηση του ατόμου όταν εκείνη μεταφέρεται στη ζώνη των γεννητικών οργάνων. Η στασιμότητα και η καθήλωση σε αυτό το στάδιο στην ταινία, ίσως να εξηγούν το οιδιπόδειο σύμπλεγμα που διαγράφεται, αφού αποκτά ερωτική έλξη στην πατρική φιγούρα.

Summer of Sam

Οι φόνοι του Γιου του Σαμ τρομοκράτησαν τη Νέα Υόρκη το 1976-77. Ο δολοφόνος ήταν ο David Berkowitz, ο οποίος αρεσκόταν στο να πυροβολεί γυναίκες με το 44άρι του Bulldog. Μερικές φορές άφηνε και μια επιστολή, στην οποία έγραφε ότι, κατά κάποιον τρόπο, οι δαίμονες του έλεγαν να σκοτώσει. Οι δολοφονίες προκάλεσαν μεγάλη αίσθηση στη Νέα Υόρκη και οι εφημερίδες της εποχής που έγραφαν για τους φόνους, εξαντλούσαν αλλεπάλληλες εκδόσεις.

Ο David εμφανίζεται με ναρκισσιστική διαταραχή, ενώ παρουσιάζει καθήλωση στο στοματικό στάδιο σύμφωνα με τα ψυχοσεξουαλικά στάδια του Freud. Σύμφωνα με το ιστορικό του, ο David καθίσταται εξαρτημένος, αβοήθητος, ενώ αποζητά να είναι το επίκεντρο της προσοχής. Κατ’ εξακολούθηση παρατηρείται να είναι χειραγωγημένος στο πρωκτικό στάδιο, αφού χαρακτηρίζεται από τελειότητα, οργάνωση και μνησικακία. Μοτίβο και αγωγό για τις δολοφονίες αποτελεί η ανικανοποίητη σεξουαλική ορμή του. Τέλος, ο πρωταγωνιστής μας φέρεται να έχει και οιδιπόδειο σύμπλεγμα. Σε αυτό συντελούν η προσκολλημένη σχέση με τη μάνα του και το φιλί που του είχε δώσει στο στόμα. Το τελευταίο δε, ανέπτυξε καθήλωση και φόβο του ευνουχισμού με αποτέλεσμα να έχει αρνητικό αντίκτυπο στη στοιχειοθέτησή του με τις γυναίκες.

Friday the 13th

Η ταινία αφορά μια ομάδα έξι εφήβων που δολοφονούνται ένας-ένας, ενώ προσπαθούν να ανοίξουν εκ νέου μία εγκαταλειμμένη κατασκήνωση, στην οποία πριν από αρκετά χρόνια είχε συμβεί μία τραγωδία. Από τις καλύτερες ταινίες τρόμου που άφησαν εποχή στον κινηματογράφο και προσωπικά αγαπημένη. Αθάνατος -στην κυριολεξία- Jason των ταινιών. Ο αγαπημένος μας Jason λοιπόν, σύμφωνα με την ταινία είχε πνιγεί στη λίμνη της κατασκήνωσης «Crystal Lake» και δεν τον βοήθησε κανείς. Τώρα γυρνάει για να πάρει εκδίκηση σκοτώνοντας όλους τους κατασκηνωτές.

Ο serial killer μας χαρακτηρίζεται από χαμηλή ενσυναίσθηση και υψηλή αίσθηση της παρακολούθησης. O Jason περίπου στην ηλικία των 8 με 10 ετών, ήταν ένα παιδί με ειδικές ανάγκες,  ενώ φέρεται με βάση παλιά φλας μπακ των ταινιών ως υδροκέφαλος, μια κατάσταση που προκαλείται από την αυξημένη συσσώρευση εγκεφαλονωτιαίου υγρού στις κοιλίες του εγκεφάλου. Η ψυχοπάθεια του Jason σχηματίζεται από το ψυχολογικό τραύμα που υπέστη λόγω της απομάκρυνσής του από τη μητέρα του. Δεν έχεις και πολλά να πεις όταν έχεις να κάνεις με ένα living dead χαρακτήρα, αλλά το μόνο σίγουρο είναι ότι θα αποτελεί την καλύτερη παρέα σε νύχτες horror marathon.

Rosemary’s baby

Τεράστιος Polanski και μια ταινία έπος για τον κινηματογράφο. Η Rosemary και ο σύζυγός της Guy μετακομίζουν σε ένα νέο διαμέρισμα στη Νέα Υόρκη. Εκεί θα γνωρίσουν το ηλικιωμένο ζεύγος των Castevet και σύντομα θα αρχίσουν να κάνουν στενή παρέα μαζί τους. Τα προβλήματα αρχίζουν μόλις η Rosemary αντιλαμβάνεται ότι έχει μείνει έγκυος. Η κύρια ψυχολογική θεωρία της ταινίας αναπτύσσεται στην επιλόχεια κατάθλιψη της Rosemary. Η ιδέα της αποξένωσης, του εξανθρωπισμού και της σχιζοφρένεια (η απόλυτη ψυχολογική θραύση και κατάρρευση) παρατηρώντας τη σταδιακής έλευση του κακού, είναι το κεντρικό θέμα της ιστορίας.

Γι’ αυτό λοιπόν, πιάστε θέσεις και κρατήστε σημειώσεις. Την επόμενη βδομάδα θα σας εξετάσω. Μέχρι τότε; Keep it horror and insane.

Πρώτη Δημοσίευση:

http://www.mindthetrap.gr/no_fools_allowed/item860/%CE%9F%CE%B9_%CE%B1%CE%B3%CE%B1%CF%80%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%BF%CE%B9_%CF%88%CF%85%CF%87%CE%BF%CF%80%CE%B1%CE%B8%CE%B5%CE%AF%CF%82_%CE%B4%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CF%86%CF%8C%CE%BD%CE%BF%CE%B9_%CF%84%CE%BF%CF%85_%CF%83%CE%B9%CE%BD%CE%B5%CE%BC%CE%AC

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s