Δημήτρης Μυστακίδης |»Ας τα αλλάξουμε όλα και ας προχωρήσουμε μπροστά»

Δημήτρης Μυστακίδης ένας ατόφιος δεξιοτέχνης.

 

Καλησπέρα Δημήτρη και καλώς ήρθες. Χαρακτήρισε μου τον εαυτό σου με 3 λέξεις.

Είναι λίγο εγωιστικό να «αυτοχαρακτηριστώ».

Τελικά το μέτρημα τόσων χρόνων δουλειάς στην σκηνή, στο τραγούδι αλλά και στην διδασκαλία τι σου έχει προσφέρει ως Δημήτρη Μυστακίδη, αλλά προπάντων σαν Δημήτρη.

Δεν υπάρχει μεγαλύτερη ευτυχία από το να ζεις από την δουλειά που αγαπάς. Να ξεκινάς για «δουλειά» και να μην σε πειράζει. Κι όχι μόνο να μην σε πειράζει αλλά και να ζεις μοναδικές στιγμές, ταξίδια, εικόνες, αξιόλογους ανθρώπους που ανοίγουν τους ορίζοντές σου. Πραγματικά θεωρώ τον εαυτό μου πολύ τυχερό. Να ένας χαρακτηρισμός που θα μπορούσα να μου δώσω!! Τυχερός. Και είναι τόσο πολύπλευρη η δουλειά μου που πραγματικά δεν προλαβαίνεις να βαρεθείς. Συναυλίες, παιξίματα σε μικρούς χώρους, δισκογραφία προσωπική, συμμετοχές σε δίσκους συναδέλφων, διδασκαλία, σεμινάρια, βιβλιογραφία πρόβες. Είναι πάρα πολλά τα πεδία και με εξαιρετικό ενδιαφέρον. Και κάθε μέρα μια πρόκληση. Μια αναμέτρηση με τον ίδιο σου τον εαυτό. Για να μην μακρηγορώ, αυτή η δουλειά μου έχει προσφέρει μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ζωή. Σαφώς έχει και πολλές πίκρες, απογοήτευση και κούραση αλλά και αυτά έχουν ενδιαφέρον αν τα επεξεργαστείς σωστά.

11233512_10206249631381810_799848038831462330_n.jpg

Οι επιστήμες της ψυχολογίας και εθνολογίας άσκησαν επιρροή στη μουσικολογία και η μελέτη της σχέσης ανάμεσα στη ζωή και στο έργο των συνθετών φώτισε σε πολλές περιπτώσεις την ίδια τη μουσική. Σύμφωνα και με έρευνα που διεξάχθηκε από πανεπιστημιακό λέκτορα ψυχολογία θεωρήθηκε ότι οι κιθαρίστες και οι παίχτες συγγενικών οργάνων τείνουν να αποκτούν τις δεξιότητες τους, διαφορετικά από τους περισσότερους μουσικούς. Τι ξεχωρίζει αλλά προπάντων διαφοροποιεί αυτό το μουσικό όργανο στην γενικότερη φιλοσοφία της μουσικής;

Δεν το γνωρίζω αυτό που αναφέρεις και δυστυχώς δεν μπήκα ποτέ στην διαδικασία να μάθω και άλλα όργανα εκτός από αυτά που αναφέρεις. Εγώ θεωρώ ότι τον κύριο όγκο τον γνώσεων που έχω, τον απέκτησα με παρατήρηση και μίμηση αλλά κυρίως παίζοντας με άλλους μουσικούς. Με την συνύπαρξη. Απ΄όσο μπορώ να γνωρίζω η σπουδή στα κλασσικά όργανα είναι μια πιο μοναχική διαδικασία. Αν θα μπορούσα να πώ κάτι λοιπόν που να ξεχωρίζει την κιθάρα (που παίζω εγώ) από τα άλλα όργανα θα ήταν η κοινωνικότητα.

Πρόσφατα είχα ακούσει ένα μικρό απόσπασμα συνέντευξης από τον πατριάρχη του ρεμπέτικου, Στέλιο Βαμβακάρη. Μιλούσε για την άρρηκτη σχέση της βυζαντινής μουσικής με τα ρεμπέτικα τραγούδια. Ενώ συνεχίζει συμπληρώνοντας πως, οι δρόμοι και οι μουσικές των ρεμπέτικων τραγουδιών προέρχονται από το Βυζάντιο  και εξ’ αυτού του λόγου δεν πρέπει να χαθούν ποτέ. Αυτό που παρατηρούμε επίσης είναι ότι οι περισσότεροι ρεμπέτες έχουν ενστερνιστεί ήχους αλλά και στιχουργικό ύφος τόσο από ψαλμωδίες αλλά και γενικότερα από επιρροές στο όλο φάσμα της πίστης.

Διαφωνώ κάθετα. Και όχι μόνο διαφωνώ αλλά εκνευρίζομαι κιόλας μ αυτή τη βυζαντινολαγνεία. Η Ελλάδα γεωγραφικά και όχι μόνο, ανήκει στην ανατολή. Η μουσική μας σαφώς είναι επηρεασμένη από τα μουσικά συστήματα που άνθισαν στην καθ΄ υμάς ανατολή. Το ίδιο και η βυζαντινή εκκλησιαστική μουσική που κατά τα άλλα είναι ένα εξαιρετικό μουσικό σύστημα αλλά για συγκεκριμένη χρήση. Σίγουρα μπορεί να περιγράψει σε μεγάλο βαθμό την παραδοσιακή μουσική αλλά μέχρι εκεί.

Θα θέλαμε να μάθουμε μέσα από τα μάτια του Δημήτρη, τί είναι το ρεμπέτικο;

Το ρεμπέτικο είναι ένα σπουδαίο είδος λαϊκής τέχνης. Έχει όλα τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν κάτι σαν έργο τέχνης. Τεχνική, τεχνολογία και αισθητική. Και προσφέρει απλόχερα αυτό που κάθε είδος τέχνης πρέπει να κάνει. Συγκίνηση.

Σίγουρα το λαϊκό τραγούδι στη σύγχρονη Ελλάδα αποτελεί πηγή πλούτου για ένα καλλιτέχνη, τόσο σαν είδος έκφρασης αλλά και σαν βάση για τον εκμοντερνισμό του. Με λίγα λόγια, οι διασκευές που ακούμε την τελευταία πενταετία διαφυλάσσουν αλλά και προάγουν την παράδοση μέσα από την πινελιά της «νέας» Ελλάδας. Εσύ πως παρατηρείς αλλά και αντιλαμβάνεσαι αυτό το είδος μουσικής;

Κατ αρχάς δεν πιστεύω ότι η καλή μουσική χρειάζεται διαφύλαξη. Ότι είναι καλό μένει και κάποια στιγμή αναδεικνύεται. Όλα τα άλλα ξεθωριάζουν στο πέρασμα του χρόνου και χάνονται απλώς γιατί δεν έχουν λόγο ύπαρξης. Αυτή η φάση που περνάμε τώρα με τις διασκευές έχει δύο όψεις. Η καλή είναι το ξεσκόνισμα και η ανανέωση του υλικού για να πάει παρακάτω αλλά και για να αποτελέσει αφορμή για μια επίσκεψη στις πρώτες εκτελέσεις που είναι έτσι κι αλλιώς αξεπέραστες. Αυτό όμως πρέπει να γίνεται με γνώση και σεβασμό. Δεν μπορείς να αποδημήσεις κάτι εάν πρώτα δεν το έχεις αναλύσει και γνωρίσει πολύ καλά. Η άλλη όψη που είναι η κακή είναι απλώς η εκμετάλλευση μιας πάρα πολύ καλής πρώτης ύλης όπως είναι το λαϊκό τραγούδι για γρήγορη αποδοχή και επιτυχία. Αυτή η εκδοχή όμως σίγουρα δεν έχει διάρκεια. Ο χρόνος είναι αδυσώπητος.

11951841_10207072773599851_2984184377888273305_n.jpg

 

Εσπεράντο αποτελεί μαι ιδιόμορφη διεθνή τεχνητή γλώσσα που κατασκευάστηκε από τον Λουδοβίκο Λάζαρο Ζαμένχοφ. Εσπεράντο όμως αποτελεί και μια οικουμενική μουσική γλώσσα η οποία αποθεώθηκε από τον Δημήτρη Μυστακίδη. Πες μας λίγα για αυτό τον όμορφο δίσκο.

Αυτός ο δίσκος έγινε κατά κύριο λόγο για να δείξω με τον τρόπο μου ότι το λαϊκό τραγούδι είναι η κοινή μας γλώσσα. Είναι ο βράχος που στηριζόμαστε για να σηκωθούμε και να πάμε παρακάτω. Γι αυτό τον λόγο ζήτησα από όλους αυτούς τους διαφορετικούς ερμηνευτές να τραγουδήσουν αυτά τα τραγούδια. Για να δείξω ότι πρέπει να δώσουμε σημασία στα πράγματα που μας ενώνουν. Γιατί υπάρχουν πράγματα που μας ενώνουν αλλά όλα αυτά τα χρόνια εστιάζουμε και προσπαθούμε να βρούμε τι μας ξεχωρίζει από τους άλλους. Είναι πια πασιφανές ότι έχουμε ανάγκη ο ένας τον άλλον. Όσο διαφορετικοί κι αν είμαστε. Η ζωή μας το έδειξε με σκληρό τρόπο. Ας τα αλλάξουμε όλα και ας προχωρήσουμε μπροστά.

Κάτι είδα για υπεργαλαξιακά ταξίδια. Τι θα γίνει φέτος το καλοκαίρι θα ταρακουνήσετε τους γαλαξίες μαζί με τον Θανάση Παπακωνσταντίνου;

Με τον θανάση θα προσπαθήσουμε να κάνουμε αυτό που κάνουμε πάντα. Να παίξουμε καλή μουσική με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Τι είναι ευλογία για έναν καθηγητή;

Πρόσφατα έμαθα ότι ο δάσκαλος που σε εμένα έδειξε έναν δρόμο ζωής δεν είναι πια μαζί μας. Αυτός ο άνθρωπος έχει ξεχωριστή θέση μες την ψυχή μου. Νομίζω λοιπόν ότι ευλογία είναι να καταφέρεις να δείξεις έναν δρόμο στους μαθητές σου. Και μέσα απ αυτόν τον δρόμο να γίνουν καλύτεροι από εσένα.

11141373_10206292416091401_5166021260316310195_n.jpg

Μελλοντικά σχέδια ή όνειρα;

Δεν κάνω ποτέ σχέδια. Νομίζω ότι τα σχέδια σε κάνουν να αγνοείς αυτό που συμβαίνει γύρω σου πραγματικά. Με τα όνειρα τα πάω καλύτερα. Ονειρεύομαι να αλλάξει όλη αυτή η σαπίλα που μας περιτριγυρίζει, να βάλουμε τον άνθρωπο πάνω από όλα και τα παιδιά μας να ζήσουν σε καλύτερες συνθήκες. Με πραγματικές αξίες και την δυνατότητα να κάνουν όνειρα.

Τον ευχαριστούμε πολύ για την όμορφη συζήτηση αλλά και για την αποδοχή. Του ευχόμαστε τα καλύτερα.

Φωτογραφίες εντός κειμένου: Tζομπαζής Βασίλης

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s